Het dagelijks bestuur van Brielle gaat definitief voor de houten toren op de plek waar op 1 april 1572 de Geuzen Den Briel binnenvielen. De gemeente hoopt dat bezoekers hier, ondanks de vele kritiek, ‘samenkomen en leren over de geschiedenis’.

Janet van Klink 30-03-21, 14:48

Wel is het oorspronkelijk plan na het advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) aangepast. Architecten Ro Koster en Ad Kil hebben de zijkanten in hun definitieve ontwerp laten vallen. ,,Het concept van een abstracte kopie van de Noordpoort blijft gehandhaafd. De eigentijdse inrichting van Bastion IX laat zien en beleven hoe het vroeger was, zonder de monumentale vesting aan te tasten’’, aldus een gemeentewoordvoerder.

Eind 2020 heeft de gemeente de vergunningen ter inzage gelegd. Hierop zijn 53 zienswijzen ingediend. ,,Een veel gehoord bezwaar is dat het plan de monumentale waarden van de locatie te veel aantast’’, verklaart de gemeentewoordvoerder. De Stichting Noordpoort, die spreekt van aantasting van ‘heilige grond’, ziet zich gesteund door nog veel meer Briellenaren.

Leren

De gemeente wil dat bezoekers van de historische plek ook iets hierover leren. Licht, geluid en reliëf op de houten balkenstructuur van de toren moet het verhaal over 1 april vertellen. Ook is de looproute van de geuzen gemarkeerd. Door tussenniveaus in de wallen te maken ontstaat een theatersetting.

Dinsdag 13 april buigt de Brielse politiek zich over het definitieve ontwerp. De gemeenteraad neemt woensdag 28 april een besluit. Naast het plan voor de Noordpoort werkt de gemeente aan een plan om in de kazemat op Bastion IX historische personages het verhaal van 1 april te laten vertellen. Ook staat de herinrichting van de Dijkstraat op het programma. ,,Alle plannen samen zorgen ervoor dat Bastion IX een plek wordt om samen te komen en meer te kunnen leren over de geschiedenis’’, benadrukt de gemeentewoordvoerder.