Brielle dreigt haar eigen Venus van Milo te krijgen. De Stichting Noordpoort waarschuwt voor een geamputeerd kunstwerk als de gemeente het plan voor de houten toren doorzet.

Janet van Klink 12-03-21, 15:36

Volgend jaar had, als het aan het gemeentebestuur ligt, de historische Noordpoort en aan weerszijden een deel van de vroegere stadsmuur moeten herrijzen. Brielle heeft een plan liggen voor een moderne houten constructie daarvan. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) adviseert de gemeente om alleen de toren op Bastion 9 te bouwen. Stichting Noordpoort, die zich gesteund ziet door vele Briellenaren, is fel tegen het plan op deze ‘heilige grond’. ,,Het te bouwen skelet wordt, met dank aan het advies de rijksdienst, geamputeerd en moet als een soort Venus van Milo van de armen of vleugels worden ontdaan. Het sfeerbeeld van het monument is grondig veranderd’’, concludeert zegsman Bjorn Middel. Hij verwijst naar het wereldberoemde standbeeld zonder armen in het Louvre in Parijs. De stichting denkt bij het plan na het advies van de RCE aan een ‘mislukte 1 aprilgrap’. ,,Maar wel een hele dure dan.’’

Brielle viert volgend jaar 450 jaar bevrijding van het Spaanse juk. De gemeente heeft architecten Ro Koster en Ad Kil opdracht gegeven iets te ontwerpen voor de plek waar de Watergeuzen in 1572 binnenkwamen. Vanwege de status als rijksmonument, zowel voor de fundamenten van de Noordpoort als het latere bastion, is advies van de RCE nodig. De rijksdienst wil dat de loopbruggen aan beide kanten, de reconstructie van de stadsmuur, achterwege blijven om het bastion geen geweld aan te doen. Middel: ,,Nu resteert het slechtste deel als een stompe middelvingerachtige ego-toren, zoals meer te zien is bij kerken toen het geld op was. Bepaald geen landmark.’’

Wethouder André Schoon (VVD) bekijkt met de architecten hoe het ontwerp kan worden aangepast. Hij komt hiermee terug naar de raadsleden.