Raadslid Ingrid Dudink (ONS) roept op te stoppen met de bouw van de houten toren in Brielle. Ze noemt het ‘nutteloos’nu de werkzaamheden pas na de grote feestdag starten.

Redactie 08-10-21, 10:49

Op 1 april 2022 viert Brielle 450 jaar bevrijding van het Spaanse juk. De werkzaamheden voor de houten toren op Bastion IX beginnen vier dagen later. De planvorming en vergunningprocedure hebben meer tijd in beslag genomen dan de gemeente verwacht. ,,Het monument staat er niet op het feest. Stop ermee. Zo snel mogelijk. Het spaart ook nog een hoop geld uit’’, stelt raadslid Dudink.

Bouwput

Wethouder André Schoon (VVD) benadrukt dat de houten toren er niet alleen voor het jubileumjaar staat. ,,Het monument moet er staan voor alle 1 aprilvieringen. Ook als het 500 jaar geleden is.’’ Hij wil alleen niet het risico lopen dat Bastion IX op 1 april volgend jaar een bouwput is. ,,We vinden het beter na de festiviteiten te beginnen. Op Bastion IX is ook het eindspel op 1 april’’, geeft Schoon aan.

Op 1 april 2022 is het precies 450 jaar geleden dat de Watergeuzen bij de toenmalige Noordpoort Den Briel binnenvielen. Om dit keerpunt in de vaderlandse geschiedenis te herdenken wil de gemeente een eigentijdse versie van de poort plaatsen. Veel Briellenaren zijn fel tegen de houten toren. Stichting Noordpoort en acht deelnemers van het 1 aprilspel proberen het bouwwerk via de rechter alsnog een halt toe te roepen.

Voorne aan Zee

Raadslid Dudink merkt op dat er vanaf 5 april maandenlang werkzaamheden plaatsvinden op Bastion IX. ,,We hebben in 2022 een heel feestjaar. Dan is deze locatie niet toegankelijk voor alle bezoekers die we verwachten dat jaar. We zijn ergens tegen de herfst klaar en dan is het feestjaar afgelopen.’’

Schoon ziet verder uitstel niet zitten. Hij wil dat de houten toren er staat voor de nieuwe gemeente Voorne aan Zee op 1 januari 2023 het levenslicht ziet.