De Brielse gemeenteraad geeft definitief groen licht voor de houten toren op Bastion IX in Brielle. Ondanks zo’n 2000 handtekeningen van tegenstanders.

Janet van Klink 29-04-21, 11:03

Stichting Noordpoort deed woensdagavond voor de vijftiende keer een poging de raad tot andere gedachten te brengen. ,,Hoeveel keer nog om bij u in te breken?’’, verzuchtte Björn Middel. De groep felle tegenstanders verzamelde het afgelopen jaar 1600 handtekeningen en de laatste dagen nog eens 350 tegen het bouwwerk op Bastion IX, de plek waar de Watergeuzen op 1 april 1572 via de Noordpoort binnenvielen. Maar Middel vond alleen gehoor bij de oppositie. Coalitiepartijen IBGB, VVD en PvdA steunen het plan. De houten toren moet er staan voor de viering van 450 jaar bevrijding van het Spaanse juk.

Vindt u ‘m mooi? Zet ‘m dan zelf in de straat neer.Lidia Molnar, Bewoonster Dijkstraat

Brandstichting

De stichting is voor het tonen van de fundamenten van de Noordpoort. ,,Het slechtste aan dit plan is de plaats. Als de houten toren er moet komen dan op een andere plaats’’, stelde bestuurslid Ellen Mol. Lidia Molnar sprak namens bewoners van de aangrenzende Dijkstraat en Witte de Withstraat. Ze vrezen voor inkijk, hangjeugd, troep en brandstichting. ,,We willen geen klimrek van 8 meter hoog in onze achtertuin. Vindt u ’m mooi? Zet ’m dan zelf in de straat neer of op de parkeerplaats bij het gemeentehuis.’’

Bron: AD