Honderden Briellenaren staan niet achter de bouw van een toren op de plek van het 1 aprilmonument. Daarom wil D66 dat de raad een besluit hierover uitstelt en dat er eerst met de tegenstanders wordt overlegd.

Raadslid Wim Smit van D66 roept de Brielse gemeenteraad dinsdagavond op nog geen beslissing te nemen over het veranderen van de grondbestemming, zodat de houten toren er kan komen. Hij is geschrokken dat ruim achthonderd Briellenaren het ontwerp niet mooi vinden. Vorige week overhandigde de stichting Noordpoort in oprichting hun handtekeningen samen met een smeekschrift aan burgemeester Gregor Rensen en wethouder André Schoon.

Heilige grond

In dat smeekschrift vraagt de stichting het gemeentebestuur op zijn schreden terug te keren. De plek van het 1 aprilmonument – dat bestaat uit slechts enkele overgebleven stenen uit de toenmalige Noordpoort – is voor haar ‘heilige grond’. Via deze poort kwamen de Watergeuzen op 1 april 1572 Brielle binnen en joegen de Spaanse overheersers de stad uit. Dat was het begin van de bevrijding van Nederland.

Ruim achthon­derd handteke­nin­gen is indrukwek­kendWim Smit

Op zo’n plek willen de tegenstanders geen ‘houten skelet hebben’. Smit vindt dat de stichting zich heel netjes heeft opgesteld en vindt dat niet aan de mening van zo veel Briellenaren voorbij mag worden gegaan. ,,Het plan wordt niet gedragen door een groot deel van de bevolking. Ruim achthonderd handtekeningen, dat is indrukwekkend’’, stelt hij. Daarom vindt het raadslid dat er overlegd moet worden met de stichting, in een poging tot een overeenstemming te komen.

Inspraak

Een van de redenen waarom Smit daartoe oproept, is dat veel omwonenden tegen de plannen zijn om het gebied rond het 1 aprilmonument anders in te richten. Ook speelt voor hem mee dat er weliswaar veel inspraakmogelijkheden waren, maar dat het het gemeentebestuur niet is gelukt de plannen goed duidelijk te maken aan de bevolking.

De stichting Noordpoort noemde in het gesprek met de burgemeester de houten toren ‘een slecht idee’ omdat hij niet bij de omgeving past. Liever ziet ze een replica van de vroegere Noordpoort verrijzen.

Ook de hoge kosten in deze onzekere tijden werden als argument genoemd om van de plannen af te zien. D66’er Smit sluit niet uit dat de 1 miljoen euro die de raad beschikbaar heeft gesteld, niet voldoende is om de toren te bouwen en het gebied eromheen een facelift te geven.

Replica

De gemeenteraad moet dinsdagavond beslissen over het voorstel van Smit. Architect Ad Kil van Ro&Ad Architecten zegt dat hij het bouwen van een replica van de Noordpoort niet ziet zitten. Dat zou volgens hem ‘geschiedvervalsing zijn’.

Kil zegt dat niet duidelijk is hoe die poort eruitzag. ,,Je pretendeert iets neer te zetten wat historisch is, maar je weet niet eens wat er stond. Daar hou ik niet van.’’ Er circuleren diverse afwijkende plaatjes op internet van hoe de Noordpoort anno 1572 eruitzag.

Ik heb het gevoel dat het plan breder gedragen wordt dan dat er weerstand isArchitect Ad Kil

De architect noemt het ontwerp van zijn bureau ‘respectvol’. ,,Het leunt erg op de geschiedenis. En ik snap de discussie. Het toont aan hoeveel belang mensen hechten aan die plek. Het is hartstikke goed dat er discussie over is.’’ Hij begrijpt ook de weerstand. ,,Verandering is altijd lastig. Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen dit zullen omarmen. De opgave was er iets bijzonders van te maken. Het belang van de plek moest zichtbaar worden. Dat is op dit moment niet het geval.’’

Dat er weinig gelegenheid was om mee te praten, noemt Kil onzin. ,,Er waren genoeg participatiemogelijkheden, maar je moet wel komen. Ik heb het idee dat het plan breder gedragen wordt dan dat er weerstand is.’’