Oud-burgemeester Trix van der Kluit van Brielle kraakt het plan voor de bouw van een peperdure houten toren op de plek van het 1 aprilmonument in de stad. De raad stemde met de komst daarvan in.

De 75-jarige Van der Kluit, die tussen 1997 en 2002 de scepter zwaaide in Brielle, vraagt zich af ‘wie er nu echt blij en gelukkig worden van dit plan’. Ze leest vooral wat de tegenstanders ervan vinden en zegt zich daar ook onder te scharen. Van der Kluit mist de argumenten waarom er een 4 ton kostend ‘houten skelet’ moet komen op de plek van het 1 aprilmonument. ‘Ik heb helaas geen argumenten gehoord waarom een groot deel van de gemeenteraad hier wél een meerwaarde in ziet’, schrijft ze. Van der Kluit woont sinds 2004 weer in Brielle.

Ik heb helaas geen argumenten gehoord waarom een groot deel van de gemeente­raad hier wél een meerwaarde in zietTrix van der Kluit

Tegen het bouwplan op de plek van het 1 aprilmonument bestaat veel verzet. Bijna negenhonderd Briellenaren vinden het ‘heiligschennis’ en zien liever een replica van de Noordpoort verrijzen, waardoor de watergeuzen op 1 april 1572 Den Briel binnenkwamen en de Spanjaarden versloegen. Nu staan er een paar muurtjes en het gemeentebestuur vindt die te weinig uitstraling hebben voor als de koninklijke familie op 1 april 2022 de geuzenstad bezoekt.

Rol voor koning

Van der Kluit stelt dat burgemeester Gregor Rensen en zijn wethouders best wat origineler mogen zijn, bijvoorbeeld via het 1 aprilspel. ‘Als je in 2022 echt iets spectaculairs wilt, schrijf dan het verhaal iets ruimer dan alleen over de inname van de stad en vraag onze koning om de rol van zijn voorvader Willem van Oranje voor een paar minuten op zich te nemen’.

Die voorvader, schrijft Van der Kluit, trouwde in 1575 in de Catharijnekerk met zijn derde echtgenote Charlotte de Bourbon ‘en maakte daarmee duidelijk hoe belangrijk Brielle is geweest in de strijd om de Nederlandse onafhankelijkheid’.