Bijna 450 jaar geleden bevrijdden de Watergeuzen Den Briel hier van het Spaanse juk. Nu staan Spanjaarden en Watergeuzen gebroederlijk naast elkaar op de restanten van de Noordpoort. Ze dreigen gezamenlijk het jaarlijkse 1 aprilspel voortijdig te verlaten als de houten toren hier komt. ,,Laat Lumey dan maar in z’n eentje de Spaanse commandant ophangen.’’

Janet van Klink
07-12-20, 08:00

Viva España. Vive les Gueux. Zo klinkt het zondagmiddag uit monden van de Spanjaarden en de Geuzen. Ze staan op de plek waar de Watergeuzen op 1 april 1572 Den Briel binnenkwamen en over anderhalf jaar een 7 meter hoge houten toren moet staan. Ieder jaar doen de Briellenaren op 1 april de strijd nog eens dunnetjes over. Vertegenwoordigers van spelersgroepen Spanjaarden, Boys van Treslong, Orde der Geuzen en Lumeyden (samen goed voor zo’n driehonderd spelers) zijn fel tegen het bouwwerk op de voor Briellenaren ‘heilige grond’. ,,Het is een gedrocht, maar over smaak valt uiteindelijk niet te wisten. De gemeente Brielle heeft het straks helemaal volgebouwd hier’’, stelt André van Maanen van de Orde der Geuzen. Hun grote vrees is dat de koning in het jubileumjaar 2022 met alle egards op de houten toren wordt ontvangen, mensen van heinde en ver toestromen en de Briellenaren door de beveiliging worden tegengehouden. ,,Willen ze een feestje voor de Briellenaren of de mensen eromheen?’’, stelt Geus Robin Winkelman fel.

Het rammeien van de poort gebeurt op 1 april bij de Langepoort. In werkelijkheid kwamen de Watergeuzen een paar honderd meter verder, bij het huidige Bastion IX, binnen. Deze locatie speelt een rol in het jaarlijkse spel door het ophangen van de Spaanse commandant aan het eind. Alle spelersgroepen geven aan vanaf 2022 , als de toren er moet staan, het spel voortijdig te verlaten. Dan moet aanvoerder Lumey van de Watergeuzen maar ‘in z’n eentje de commandant ophangen.’

Willen ze een feestje voor de Briellena­ren of de mensen eromheen?
Robin Winkelman

De Stichting Noordpoort geeft aan zich op alle fronten tegen de komst van de houten toren te verzetten. Ze hebben liever dat de bestaande restanten van de poort en stadsmuur worden uitgegraven. In de afgelopen weken trokken die tijdens het archeologisch onderzoek veel bekijks. ,,Als ze iets dieper waren gegaan hadden ze het plaveisel gevonden waarop de Geuzen waren binnengekomen’’, denkt André Beukelman van de Orde der Geuzen.

‘Grande finale’

Ook de Lumeyden laten Bastion IX straks links liggen. ,,Hier is altijd de ‘grande finale’ tijdens het spel op 1 april. Iedereen is heel de dag met zijn eigen onderdeel bezig en hier zie je iedereen terug. We zitten dan met een hapje en een drankje gezellig op een kleedje’’, aldus Caitlin. Ze vindt dat de gemeente een vertekend beeld van de situatie van Bastion IX geeft. Ze wijst naar een artist impression van het plan. ,,De gemeente doet voorkomen alsof het hier zo groot is als een voetbalveld. Moet je kijken hoe klein die figuren getekend zijn. In werkelijkheid is deze locatie zó klein’’, wijst ze om zich heen.

De Boys van Treslong zien in de toren niet de Noordpoort die er was toen ze 1 april 1572 Den Briel innamen. ,,Het is een heel groot en modern gebouw, dat niet staat op een historische plek als deze’’, aldus Geus Thomas Verschoor. ,,We gaan als groep een gezellig alternatief bedenken voor het slotstuk.’’

We gaan als groep een gezellig alterna­tief bedenken voor het slotstuk
Thomas Verschoor

Spanjaard Robert Jansen voelt met de Watergeuzen mee. Bijna 90 procent van de Spaanse spelersgroep is tegen. Hij vindt de houten toren te groot voor deze plek. ,,Bij elkaar kost dit project 1 miljoen euro. We leven nu in coronatijd. Kies voor een goedkoper alternatief.’’