De Brielse politiek sprak zich gisteravond uit voor de komst van de houten toren op de plek waar 449 jaar geleden de Watergeuzen Den Briel binnenkwamen. De tegenstanders maken zich op voor een juridische strijd. ,,Zie dit niet als een dreigement maar als een belofte’’, geeft Henk Kampers aan.

Janet van Klink 14-04-21, 09:09 Laatste update: 09:24

Op 1 april 2022 is het precies 450 jaar geleden dat de Watergeuzen bij de toenmalige Noordpoort Den Briel binnenvielen. De stad werd als eerste ‘in naam van Oranje’ bevrijd van de Spanjaarden. Om dit keerpunt in de geschiedenis te herdenken wil de gemeente in 2022 een eigentijdse versie van de poort plaatsen. Minder dan een jaar voor de viering zijn de degens gekruist. De Geuzenstad is verdeeld in voor- en tegenstanders.

Voorstander Nico Smit roept de raadsleden op politiek lef te tonen en ‘ja’ te zeggen tegen de houten toren. ,,Laat je niet ringeloren en intimideren.’’ Björn Middel van Stichting Noordpoort ziet het bouwwerk op het huidige Bastion IX als heiligschennis. ,,Zet hem op een van de rotondes als verbeeldende entree van onze prachtige vestingstad.’’

Stichting hekelt besluitvorming

De stichting hekelt het besluitvormingsproces en kondigt aan naar de rechter te stappen als de gemeente het plan gaat uitvoeren. Middel: ,,Indien u tegen de wil van het overgrote deel van de burgers van Brielle en ver daarbuiten dit prestigieuze geldverslindend plan toch doordrukt.’’

Weet dat men dit als een symboli­sche middelvin­ger zal zien voor het negeren van de mening van de overgrote meerder­heid van de kiezers

Kampers gaat ‘het lot’ van de aan de locatie grenzende bewoners van de Dijkstraat aan het hart. ,,Wanneer u volhardt in dit pompeuze bouwwerk, weet dan dat men dit, zolang het staat, als een symbolische middelvinger zal zien voor het negeren van de mening van de overgrote meerderheid van de kiezers.’’

De gemeente heeft architecten Ro Koster en Ad Kil voor de historische locatie in de arm genomen. Ze hebben hun ontwerp, na advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, aangepast. De loopbruggen aan weerszijden zijn geschrapt. Op woensdag 28 april neemt de gemeenteraad een definitief besluit. Het dagelijks bestuur ziet zich op voorhand gesteund door raadsleden van coalitiepartijen IBGB, VVD en PvdA.

Vroeger werden houten steigers gebruikt voor het metselen

Passende herinnering aan stenen poort

Frits de Reus (IBGB) vindt een houten toren een passende herinnering aan de vroegere stenen stadspoort. ,,Vroeger werden houten steigers gebruikt voor het metselen.’’ VVD-raadslid Anneke Witte geeft aan dat er tijdens de viering in 1872 veel weerstand was tegen standbeeld de Nymph, dat nog op het Asylplein staat. ,,Nu hoor je er niemand over.’’

Oppositiepartij CDA ‘is en blijft tegen’. ,,Vooral de enorme hoeveelheid geld voor dit prestigieuze project’’, vindt raadslid Jan Wolters. Wim Smit van ONS Brielle zou het bouwwerk ‘niet achter zich willen hebben’. Hij wilde dat het dagelijks bestuur eerst in gesprek met de stichting was gegaan. Volgens hem is de tegenstand alleen maar groter geworden. ,,Daar heb ik echt geen poll van het AD voor nodig’’, zegt hij gekscherend. Van de 620 mensen die onlangs op de site van het AD een poll invulden geeft 89 procent de voorkeur aan het opgraven en tentoonstellen van de poort waardoor de Watergeuzen binnenkwamen. De rest is voor de houten toren.

Twee Briellenaren die in de klankbordgroep zaten, die aan de wieg stond van het ontwerp, staan nog steeds achter de houten toren. Nico Smit vindt dat de gemeente de bevolking van meet af aan goed bij het plan heeft betrokken. Ook Sander van ’t Verlaat oordeelt positief. ,,Over smaak valt niet te twisten, maar ik ben van mening als het plan eenmaal is uitgevoerd de meeste mensen zullen zeggen dat er wel wat staat en dat gelukkig Bastion IX er nu veel beter uitziet.’’