De gemeente Apeldoorn heeft vandaag speelburcht Matenschans verwijderd uit het Matenpark. Het is niet gelukt om een nieuwe plek voor het door vandalen geteisterde toestel te vinden. Onderdelen die nog wel bruikbaar zijn worden ingezet voor nieuwe speeltoestellen. ,,Ik ben er echt kwaad om’’, zegt wethouder Detlev Cziesso, ,,dat we door vandalisme deze stappen moeten nemen.’’

Al voor de opening in 2014 en direct daarna vonden de eerste vernielingen plaats.  Een jaar, en nog een forse vernieling later, besloot de gemeente in mei 2015 de burcht weg te halen. Na veel reacties werd die beslissing  teruggedraaid. De brandstichtingen hielden echter niet op, waarna de gemeente dit jaar op zoek ging naar een alternatieve plek voor het speelkasteel.

,,Er was zelfs buiten de gemeentegrenzen belangstelling voor’’, zegt Cziesso. ,,We hebben in  Apeldoorn bekeken wat de mogelijkheden waren. Er moest in ieder geval meer sociale controle zijn dan midden in het Matenpark.’’ Toch komt er geen nieuwe locatie. ,,Wanneer je verder gaat inzoomen op een plek, dan blijkt dat niet iedereen er even happig op is. Dat is ook niet gek, met die geschiedenis. Een aantal buurtbewoners ziet dan niet alleen de lol, maar ook het potentiële brandgevaar.’’

Stevig prijskaartje

Daarnaast hangt aan vernieuwing en verplaatsing een stevig prijskaartje, aldus Cziesso. ,,Los van de reparaties, heb je het bijvoorbeeld over een nieuwe fundering. Over grondwerkzaamheden. Het gaat al snel om enige tienduizenden euro’s gemeenschapsgeld. Met alles wat er in Matenschans is geïnvesteerd trek je dan de lijn. Zoals we eerder besloten niet opnieuw in het Matenpark te gaan repareren.’’

Na zes jaar komt er een eind aan misschien wel het mooiste speeltoestel in de Apeldoonse openbare ruimte. ,,Dat is voor mij een grote tegenvaller. We hebben echt geprobeerd Matenschans hufterproof te krijgen. Het brandt echt niet wanneer je met een aansteker wat probeert’’, zegt de wethouder. ,,Maar tegen bewust geplande aanslagen doe je weinig. Het moeten groepen zijn geweest. Dat maakt moedeloos. Jonge kinderen hadden er zoveel plezier. Dan doet het zeer als het weggaat. Zeker omdat het geheel veel waardevoller is dan de losse delen.’’

Achter oren krabben

Volgens Cziesso gaan de gevolgen verder dan dit toestel en deze plek. ,,Het betekent dat we ons voortaan twee keer achter de oren krabben en standaard weer de maat wordt. Was dit goed gegaan, dan hadden we waarschijnlijk meer unieke speelplekken gekregen waar kinderen hun fantasie kunnen uitleven.’’

De aanleg van de Matenschans kostte 140.000 euro. Geld dat door de gemeente, provincie, waterschap en wijkraad bij elkaar werd gebracht. De kosten voor verschillende reparaties kwamen boven de 20.000 euro.

Categories: Nieuws