De veelbesproken Noordpoort van Brielle, vooral bekend van 1 april 1572, krijgt een houten replica waaraan nu in Finland wordt gewerkt. De verdwenen toegang tot de vestingstad wordt nagebouwd en zal een prominent onderdeel worden van het eind dit jaar af te ronden gebied op bastion IX.

Gert Onnink 02-02-22, 09:00

De woorden ‘In naam van Oranje doe open de poort’ zijn voorgoed verbonden aan de plek aan de noordkant van de vesting. Het is dit jaar 450 jaar geleden dat dat de Watergeuzen de Noordpoort ramden en zo de stad binnen vielen. Daarvan is vandaag de dag weinig meer te zien, enkel funderingsresten van de poort. Dat wordt rechtgezet met een nieuw bastion met een in hout nagemaakte Noordpoort.

De productie van de historische plek wordt uitgevoerd door het Finse bedrijf Oy Timber Frame. De poort is een abstracte replica van de middeleeuwse versie. De omvang moet zo waarheidsgetrouw mogelijk wordt nagemaakt, op basis van archief-, bouwhistorisch en archeologisch onderzoek.

Bouwpakket uit Finland

De Noordpoort 2.0 komt over twee maanden als bouwpakket vanuit Finland naar Brielle, na 1 april start Van Hese Infra uit Zeeland met de werkzaamheden. Die omvatten het verdiepen van het maaiveld naar het niveau van 1572, het maken van tussenniveaus op de wallen en het aanbrengen van een ‘Geuzenlijn’ die de aanlooproute van 1572 markeert.

,,De prefab onderdelen zijn door ons in Finland getest, we kijken uit naar de start van het samenstellen van deze gigantische puzzel”, zegt Ronald van Hese. In de kazemat komt een tentoonstellingsruimte waar verschillende personages uit de 16e eeuw het verhaal van 1 april 1572 vanuit hun perspectief vertellen.

,,Bezoekers kunnen straks ervaren hoe de situatie in 1572 was”, vult wethouder André Schoon aan. ,,Hiermee wordt een stukje geschiedenis teruggehaald naar Brielle. Deze historische plek krijgt hierdoor weer de aandacht die het verdient. Dat vind ik fantastisch.’’